DF350A
Dette er Suzukis største utenbordsmotor noensinne - “The Ultimate 4-Stroke Outboard”. Med en ytelse på hele 350 hk sparker denne virkelig fra seg. Med DF350A har ingeniørene uten tvil skapt den ultimate motoren. Suzuki var først ute med doble propeller, dvs. to propeller etter hverandre, på utenbordsmotor, og i lanseringsåret vant DF350A IBEX Innovation Award 2017. Fordelene ved Duoprop er bedre grep i vannet, raskere akselerasjon, bedre styrepresisjon og lavere bensinforbruk. DF350ATX er mer kompakt enn sine konkurrenter, og vil derfor passe på mange forskjellige båter. For enda mer presis tilførsel av drivstoff i forbrenningsprosessen, har Suzuki laget et bensininnsprøytningssystem med doble injektorer. For å sikre høyere ytelser og særs effektiv forbrenning av drivstoffet, er kompresjonen svært høy. Hele 12:1. Motoren har også et spesielt lufttilførselssystem som sikrer nok kald luft til motoren, samtidig som det på en unik måte holder vann ute i ekstreme situasjoner. Suzuki Utenbordsmotorer er industriledende med prisbelønt teknologi og innovasjon og leverer egenskaper og fordeler som gjør båtlivet enda mer moro. Tekniske finessene til DF350A her:
Den ultimate båtmotoren
Suzukis DF350 påhengsmotor er “The Ultimate 4-Stroke Outboard” Dette er Suzukis største utenbordsmotor noensinne! Med en ytelse på hele 350 hk sparker denne virkelig fra seg. Med DF350ATX har ingeniørene uten tvil skapt den ultimate motoren. Se mer om finessene: Duoprop, doble injektorer i bensininnsprøytningssystem, lufttilførselssystem som sikrer nok kald luft til motoren, selvjusterende kamakselkjede mm.
Full kontroll
Suzuki Marines teknologisk avanserte Precision Control System er et datamaskinbasert styringssystem med "drive-by-wire" som eliminerer friksjonen og motstanden fra mekaniske kontrollkabler. Driften er jevn og presis med skarpe, umiddelbare girskift som er spesielt merkbart på lavt turtall, når du manøvrerer rundt marinaen og i trange områder.
Bank bank
Bankesensoren overvåker forbrenningen for å gi deg optimalisert ytelse. I tillegg til å maksimere kraftuttaket, hjelper systemet også med å øke motorens holdbarhet.
Dual props
Den økte kraften til denne motoren krever kraftigere gir, og kraftigere gir tar opp mer plass. Hvordan kan man designe en løsning som ikke går på bekostning av ytelsen? Her kommer Suzuki Marines system med kontra-roterende propeller inn i bildet. Den kontra-roterende propellen gir mer "grep" under vann. Fordi kontra-roterende propeller fordeler motorkraften jevnt over to propeller, reduseres dreiemomentet per propell, og girstørrelsen kan reduseres, noe som igjen resulterer en mindre, mer hydrodynamisk girkasse.
Less is more
Ved å plassere veivakselen foran drivakselen har Suzuki Marine flyttet utenbordsmotorens tyngdepunkt fremover, noe som gjør den mer kompakt og øker ytelsen. Dette designet reduserer også vibrasjon betydelig ved å flytte motorens aksel av treghetspunktet, der motorens vibrasjoner er minimale, opp over det monteringspunktet.
Tegnforklaringer
Dette betyr bokstavene i modellnavnene på utenbordsmotorer fra Suzuki Marine.
A/B/G/P
Modellbetegnelse
E
Elektrisk start med trykknapp på motor
H
Rorkultutgave
M
Integrert styring
Q
Gassassistert tilt
R
Elektrisk start med kontrollboks inkl. i prisen
T
Powertrim- og tilt, samt elektrisk start med kontrollboks
V
High thrust-utgave med stor propell og lav utveksling.
Z
Kontraroterende propell
D
Dobbel propell (fra 2024 på utvalgte modeller)
Se også disse
Galleri
Galleri
Artikler
Den ultimate utenbordsmotoren
Utenbordsmotorene fra Suzuki er industriledende med prisbelønt teknologi og innovasjon. 4-takt utenbords-motoren er pakket med tekniske finesser og fordeler. Du kommer raskere fram. Motorene er enkle å betjene. De er stillegående og pålitelige. Du får sjelden motorproblemer. Teknologien hjelper deg med bedre drivstoff- økonomi. De ultimate utenbordsmotorene leverer egenskaper og fordeler som gjør båtlivet enkelt og gir deg gode opplevelser og enda mer moro. Bli kjent med finessene til motoren som er kjent som "Motoren som bare går og går". Det er mange grunner til hvorfor Suzuki regnes som den ultimate motoren.
På tide å bytte båtmotor?
Mange av fritidsbåtene som frekventerer norskekysten i dag er over tjue år gamle. Og mange av fritidsbåtene har de samme båtmotorene som båten ble motorisert med som ny.
Suzuki overstiger fire millioner produserte påhengsmotorer
Suzuki startet opp produksjonen av utenbordsmotoren D55 i 1965. Ingen kunne den gang spå at i løpet av 2022 ville de akkumulerte globale produksjonstallene for utenbordsmotorene har nådd fire millioner.