TG 7,9
I TG 7.9 er det ikke inngått kompromisser, men det beste ved alle TG-modeller er kombinert med det. Med en lengde på under åtte meter er det komfortabelt lune seter for ti og soveplasser for fire. I motsetning til de mindre TG-modellene har baugen på båten en frontkabin med egen inngang i stedet for en åpen plass. I tilknytningsbruk fungerer frontkabinen som tørroppbevaringsplass for bagasje, og ved dagsturbruk kan frontkabinen utstyres med seng og elektrisk vanntoalett. Båten har åpne plasser som egner seg for kommunikasjon og enkel og sikker passasje. Vinduene rundt det store styrehuset gir uhindret sikt i alle retninger, og det store åpningssoltaket lar deg også kjøre stillestående og nyte solen i godt vær. Inntil ti personer ferdes komfortabelt i båtens lugar, og det er sitteplasser for fem ute. For utfluktsbruk kan båten utstyres med blant annet kjøleskap, varmeovn, ferskvannsanlegg, vannkoker, gardin og sengesett. Det er også mulig å utstyre båten med omfattende belysning og en større kartplotter for de mørke og regntunge høstene i Nord. Oppbevaringsplass i båtens lugar finnes inne i alle tre sofaer og under gulvlukene. I tillegg er det gode plasser under benkene i den bakre åpne plassen, for eksempel for hviler og anker. TG 7.9-båten har fått plass til et eksepsjonelt antall funksjoner og utmerkede detaljer, les mer om dem nederst på siden. TG-båter for øyboernes behov Utgangspunktet for utformingen av TG-båter har vært å skape en båtsamling som med tanke på detaljer og kvalitet møter behovene til selv de mest krevende øyboerne. Designerne av båtkolleksjonen har flere tiår med personlig erfaring innen helårs øyliv og båtdesign. Dette kan i båter sees på som praktiske og sikkerhetsforbedrende detaljer. Sikkerhet Båtens høye sider, omfattende rekkverk og tre trinn gjør baugen enkel og trygg for barn og eldre å navigere. Bueskinnene er festet med tre støttepunkter, slik at de er spesielt robuste, og takket være det store gapet er det lett å transportere varer. I tillegg er grovingen som brukes på båten i Tyrkia svært slitesterk selv når den er våt og lett å holde ren. Vanndreneringen av baugen utføres med en vedlikeholdsfri og slitesterk 60 mm avløpsåpning på siden av båten. Båten har solide håndtak eller rekkverk på alle seter og på kabintaket, som du kan holde deg i mens du kjører og som er til hjelp når du reiser deg fra setet. Det er to vindusviskere og betjeningsbryterne er plassert slik at de lett kan finnes i mørket eller i dårlig vær, og passasjeren kan også strekke seg for å bruke dem. I tillegg til kontinuerlig hastighet har viskeren på førersiden vedlikeholdshastighet og enkeltvisker med separat trykknapp. Båten har ventilasjons- og avrimingssystem som standardutstyr, hvor frisk sjøluft tas inn fra frontveggen på kabinen og fjernes fra bakveggen. Halvparten av den innkommende luften ledes til frontvinduet og resten til sidevinduene foran, og dermed sikres førerens sikt også i vått vær. Det er mulig å utstyre systemet med en varmeapparat, i så fall blir halvparten av den varme luften rettet mot frontruten. Alle glassene på båten er laget av herdet glass, slik at de ikke blir lett riper. Bortsett fra de fire frontvinduene er også alle glassene tonet. Den klare frontruten garanterer best mulig sikt i mørkt og regnvær. Dørkarmene og vinduspostene er utformet slik at de er så smale som mulig og dermed ikke forstyrrer sikten. Båtens seter og sofa er alle i samme høyde, slik at alle passasjerer, inkludert barn, kan se godt ut av båten. Dette reduserer reisesyke i dårlig vær. Vi tør påstå at båten har best sikt i sin størrelsesklasse i alle retninger. Båtens navigasjonslys og negative frontrute er optimalisert for kjøring i mørket slik at lys eller reflekser ikke forstyrrer synsfeltet. Ekstra lys, tilgjengelig som tilbehør, hjelper når du opererer i mørket, avhengig av behovet for bruk. LED-lysene i baugen er beskyttet mot støt i baugen, og de er ikke i veien når man beveger seg til båten fra baugen. Ved hjelp av lys kan reflekterende sjømerker oppdages på opptil 500 meters avstand, og andre former på rundt 300 meters avstand. Bauglysene er også en utmerket hjelp ved lossing av båten, for eksempel ved en mørk hyttestrand. De bakovervendte arbeidslysene lyser opp baksiden av båten og er et utmerket hjelpemiddel ved rygging i havna eller ved feste til bøye. LED-strips installert inne lyser opp hytta og åpne områder, men blender ikke og fungerer også som stemningsbelysning når du sitter om kvelden. Båten kan også utstyres med ett eller to fjernstyrte lyskastere. Lyskasterne er plassert slik at de ikke lyser opp fordekket og kan også brukes til å belyse siden og bak. Takket være det lukkede soltaket forstyrrer ikke søkelysene sikten fra innsiden av båten. Praktisk I motsetning til de mindre TG-modellene har baugen på båten en frontkabin med egen inngang i stedet for en åpen plass. I tilknytningsbruk fungerer frontkabinen som tørroppbevaringsplass for bagasje, og ved dagsturbruk kan frontkabinen utstyres med seng og elektrisk vanntoalett. Det er også en tauboks i baugen på båten og totalt fire oppbevaringsbokser/seter på bakdekket av båten. Alle oppbevaringsplasser i båtens åpne rom er utstyrt med gummipakning, slik at bagasjen holder seg så tørr som mulig og lukene ikke rasler under kjøring. Som tilleggsutstyr kan båten fås med baugtrinn og sitteputer på bakdekket og klaffbord, som når det er slått opp ikke tar mye plass. Båtens store inngangsdør letter lasting og takket være hengslene fungerer den selv i kuldegrader og er også mer vanntett enn en tradisjonell skyvedør takket være gummipakningen. Døren holder seg åpen i lave hastigheter ved hjelp av en magnet og er laget av lagdelt laminat og karbonfiber for å gjøre den så stiv som mulig. Bakdøren på båten er utformet slik at døren ikke fryser under kalde forhold. Den øvre skinnen er installert under taket for å beskytte den mot været og den nedre skinnen er vendt nedover slik at den ikke samler opp is, rusk eller sand. Bakdørens tetthet sikres av en dobbel gummipakning, som kiler seg fast mellom døren og karmen når døren lukkes. Dette reduserer støy og resonansvibrasjoner fra motoren. Båten kan passeres langs den brede midtpassasjen eller sidedekkene. Midtgangen har god plass til personer på båten og for godstransport. Sidedekkene er nyttige ved babord manøvrer og for eksempel ved feste av hviler. Takket være det enorme todelte soltaket kan du nyte den friske sjøluften i båten i godt vær, og i varmt vær kan du lufte båten på et blunk. Det er brukt myke lydabsorberende materialer i båten og noen av innvendige flater er buede. I tillegg til dette er rammen gjort strukturelt meget stiv og lydisolert. Takket være disse detaljene er lydnivået på båten behagelig lavt. Båten har også et skrogventilasjonssystem, som ventilerer skroget under kjøring og dermed reduserer oppsamlingen av kondensvann. Dette forlenger levetiden til båtens elektriske utstyr og hindrer muggdannelse. Ergonomi I en båt spiller føreren en nøkkelrolle når det gjelder reisekomfort og sikkerhet for alle på båten. Av denne grunn er førerens solide sete plassert nesten på senterlinjen av båten, hvorfra den beste sikten er tilgjengelig i alle retninger. Plasseringen er også optimal når man opererer alene, fordi det er enkelt og raskt å gå forover og akterover i babord manøvrer. Ved førersetet er alle båtens kontroller innen rekkevidde og lett tilgjengelig uten å nå. Dashbordet er dekket med et mørkt materiale slik at det ikke er reflekser på frontruten. Når du kjører samtidig, plasseres de nødvendige enhetene ved siden av hverandre slik at bruken av dem er uanstrengt. Den fremre delen av setet er vippbar og under den er det en plattform hvor du kan strekke deg ut for å se ut av det store soltaket når du står. Ved siden av førersetet er det et romslig åpent rom for hjelpemidler som trengs i navigasjonen, som kikkert, kart eller søkelys. Det er mulig å installere et kjøleskap under førersetet som tilbehør og en komfyr under førersetet. Ved hjelp av foldesettet kan du få en bred dobbeltseng bak i båten. Inntil ti personer ferdes komfortabelt i båtens lugar, og det er sitteplasser for fem ute. Oppbevaringsplass i båtens lugar finnes inne i alle tre sofaer og under gulvlukene. Oppbevaringsplassen under sofaen på den rosa siden har plass til opptil 1,5 meter lange gjenstander. I tillegg er det gode plasser under benkene i den bakre åpne plassen, for eksempel for hviler og anker. Opptreden Båtens sporty skrog fungerer utmerket med en 200-hesters påhengsmotor med tung last og med 150-hesters lett last. Toppfarten med 200-hestermotoren er ca 37 knop og den økonomiske marsjfarten er ca 22-27 knop.