DF6A
DF6-motorene er lette, sofistikerte og enkle i bruk. Med en vekt fra 24 kg er disse motorene svært lette å håndtere. Ergonomiske bærehåndtak foran og bak hjelper også til. De kan lagres på 3 sider (høyre, venstre og front), noe som forenkler lagring og transport. Den høyt monterte bensintanken, med enveisventil og gravitasjonsforing av bensinen, sørger også for at de starter lett hver gang. Suzuki påhengsmotorene har en moderne design. Det nye oljesystemet gjør motorene enda mer driftsikre og slitesterke enn tidligere. Øvrige tekniske finesser: Anti-korrosjonsbehandling: Spesialbeskyttelse blir påført aluminiumsoverflaten med et sterkt ”lim” for å beskytte utvendige deler i aluminium. Fordeler ved dette er at korrosjonsbeskyttelsen bidrar til å øke motorenes totale holdbarhet. Turtallssperre (Over rev. limiter) beskytter motoren mot over-rusing. Ferskvannsspylesystem: En kobling for bruk av vannslangen som gjør at man kan spyle ferskvann gjennom motorens kjølekanaler. Fordelen er at dette er en enkel måte å stoppe korrosjon og man trenger ikke engang starte motoren. Overliggende tank: Den integrerte, overliggende drivstofftanken og enveis- ventilen leverer drivstofftilførsel ved å bruke tyngdekraften. Fordelen med dette er bidrar til enkel start. Treveislagring: Motorens utforming gjør det lett å ta den ut av båten og lagre den på tre av sidene. Fordelen ved dette er at motoren kan lagres hvor som helst. Motoren tar liten plass ved transport, og er enkel å håndtere. Gruntvannsinntak: To vanninntak i forskjellige retninger sørger for at motoren ikke overopphetes på grunn av tilstopping av alger. Fordelen med dette er å unngå motorstopp grunnet alger.
Tegnforklaringer
Dette betyr bokstavene i modellnavnene på utenbordsmotorer fra Suzuki Marine.
A/B/G/P
Modellbetegnelse
E
Elektrisk start med trykknapp på motor
H
Rorkultutgave
M
Integrert styring
Q
Gassassistert tilt
R
Elektrisk start med kontrollboks inkl. i prisen
T
Powertrim- og tilt, samt elektrisk start med kontrollboks
V
High thrust-utgave med stor propell og lav utveksling.
Z
Kontraroterende propell
D
Dobbel propell (fra 2024 på utvalgte modeller)
Bærbare båtmotorer
Suzuki utenbordsmotorer DF6, DF5 og DF4 har mange ypperlige egenskaper. Utenbordsmotorer har lav vekt (er bærbare), er enkle å starte etter lagring, kan lagres i tre posisjoner, er enkel å forflytte med bærehåndtak, er enkel å tilte, er stillegående og drivstoffeffektiv.
Artikler
Den ultimate utenbordsmotoren
Utenbordsmotorene fra Suzuki er industriledende med prisbelønt teknologi og innovasjon. 4-takt utenbords-motoren er pakket med tekniske finesser og fordeler. Du kommer raskere fram. Motorene er enkle å betjene. De er stillegående og pålitelige. Du får sjelden motorproblemer. Teknologien hjelper deg med bedre drivstoff- økonomi. De ultimate utenbordsmotorene leverer egenskaper og fordeler som gjør båtlivet enkelt og gir deg gode opplevelser og enda mer moro. Bli kjent med finessene til motoren som er kjent som "Motoren som bare går og går". Det er mange grunner til hvorfor Suzuki regnes som den ultimate motoren.
På tide å bytte båtmotor?
Mange av fritidsbåtene som frekventerer norskekysten i dag er over tjue år gamle. Og mange av fritidsbåtene har de samme båtmotorene som båten ble motorisert med som ny.
Suzuki overstiger fire millioner produserte påhengsmotorer
Suzuki startet opp produksjonen av utenbordsmotoren D55 i 1965. Ingen kunne den gang spå at i løpet av 2022 ville de akkumulerte globale produksjonstallene for utenbordsmotorene har nådd fire millioner.