Nettselskapet testet Argo 8x8 på Beitostølen

Publisert 10/18/2022
    Bedre fremkommelighet og mindre avtrykk er to viktige årsaker til at de ansatte i nettselskapet Griug ønsket å teste Argo 950 med belter.

    Nettselskapet Griug er et underselskap i energikonsernet Valdres Energi. De ansatte har vedlikeholdsansvar for et linjenett omtrent like langt som Norge på langs. Nettet er fordelt i tre de kommunene Nord-Aurdal, Øystre Slidre og Vestre Slidre. Arbeidet er til dels svært krevende, med kupert terreng og arbeid gjennom alle årstider.

    Oppgavene er både vedlikehold av eksisterende linjer og rydding av gamle linjer, der nye linjer er lagt under bakken. Det betyr alt fra glohete sommerdager til regnvåte høstdager og iskalde vinterdager på jobb i skogen og på fjellet. Felles for alle oppdragene er at det krever det aller beste utstyret for å løse de mange utfordringene.

    Aurora 950 med belter er enkel å manøvrere og snur "på en 5-øring"

    Til nå har de ansatte brukt sekshjulinger med belter på de mest krevende oppdragene. Disse har imidlertid noen begrensinger. Dette var bakgrunnen til at Argo-forhandler Autohuset Valdres AS og Argo-importør Erling Sande AS stilte med både seks- og åttehjuling for demokjøring ved en av linjene i Beitostølen.

    Det var liten tvil om hva som skapte klart mest oppmerksomhet og interesse hos de ansatte i nettselskapet. Argo 950 8x8 med belter er et solid redskap i krevende terreng. Den fikk prøvd seg helt på grensen da de ansatte tok den med innover den kuperte kraftgaten.

    - Nå kjørte vi på steder der vi aldri har klart å kjøre på tidligere med sekshjuling. Det var virkelig god fremkommelighet og stabilitet i åttehjulingen, sa en av gutta etter prøvekjøringen.

    - Den er veldig smidig. Man kommer over alt med denne. Og man snur på sin egen akse, og det er gunstig. I tillegg var den veldig stabil. Det var virkelig moro å prøve, sa en annen av de ansatte. Han fremhevet også at den føltes veldig trygg. Det er heller ingen ulempe når arbeidsdagen foregår i svært utfordrende terreng.

    - Den var fin å styre på vanskelig underlag, og den snur jo rundt på en femøring. Det var moro! Jeg har kjørt en del sekshjuling med belter. Denne åttehjulingen har mindre marktrykk. Man graver opp mer av underlaget med en sekshjuling. Det er mye å spare med en slik, som lager mindre spor. Det blir nok mer fornøyde grunneiere med en slik som lager mindre spor, sa en av de ansatte.

    De ansatte i Griug var opptatt av det som for mange kan virke som mindre bagateller, men som betyr mye for en effektiv arbeidsdag i linjenettet. Transport av både personell og utstyr er viktige egenskaper. Produktsjef for Argo i Norge, Thommas Fylling, viste hvordan rommet bak enkelt kan innredes slik at man får med seg det man ønsker. For Griug er det viktig å kunne transportere blant annet kabeltromler i ulike størrelser.

    - De praktiske løsningene er viktig for denne kundegruppen. Ting må fungere ute på oppdrag for brukergrupper som dette. Samtidig merker vi en tydelig dreining mot miljørelaterte spørsmål. Både i privat og offentlig sektor er det sterkt økende oppmerksomhet mot miljøsidene ved kjøring i terrenget. Betydelig flere aktører er nå opptatt av hvilke spor de etterlater seg. Det er nok en av de viktigste årsakene til at Argos åttehjuling med belter blir interessant for stadig flere brukere, sier Fylling.
    Se Argo 950 SX-R 8x8 her