Den ultimate utenbordsmotoren

Publisert 7/5/2022
    Utenbordsmotorene fra Suzuki er industriledende med prisbelønt teknologi og innovasjon. 4-takt utenbords-motoren er pakket med tekniske finesser og fordeler. Du kommer raskere fram. Motorene er enkle å betjene. De er stillegående og pålitelige. Du får sjelden motorproblemer. Teknologien hjelper deg med bedre drivstoff- økonomi. De ultimate utenbordsmotorene leverer egenskaper og fordeler som gjør båtlivet enkelt og gir deg gode opplevelser og enda mer moro. Bli kjent med finessene til motoren som er kjent som "Motoren som bare går og går". Det er mange grunner til hvorfor Suzuki regnes som den ultimate motoren.

    Offset drivaksel

    * Gjelder for Suzuki DF70A og større

    Motorhodet er plassert nærmere fronten, for å flytte påhengsmotorenes tyngdepunkt fremover.
    Dette fører til mindre vibrasjon og mer kompakt form og stabil styring.

    2-trinns Nedgiringskonsept

    * Gjelder for Suzuki DF70A og større

    Dette systemet med offset drivaksel har førstetrinnsreduksjon mellom veiv- og drivakselen, og andretrinnsreduksjon inne i girhuset. Dette designet gjør det mulig å ha et større utvekslingsforhold, slik at motoren kan dreie en propell med større diameter. Dette fører til høy fremdriftseffektivitet med propell med stor diameter, kraftig fremdrift hvor propell- rotasjonen holdes ved like selv med stor last, propeller med stor diameter dreies med stor kraft, slik at du kan akselerere hurtig.

    SDSM

    * Gjelder for Suzuki DF9.9 og større

    Denne tjenesten er tilgjengelig gratis*, og lar deg skanne QR-koden som inneholder motorinformasjonen som vises på multifunksjonsskjermen eller multifunksjonsmåleren med smarttelefonen og du kan sende informasjonen videre via e-post. Med SDSM-appen kan du sende din autoriserte Suzuki-forhandler all teknisk informasjon de trenger for å vedlikeholde påhengsmotoren din raskt og enkelt. Suzuki multifunksjonsmåler eller Suzuki multifunksjonsskjerm og en smarttelefon som kjører Android eller iOS er påkrevd.

    Suzuki Multi-Function Gauge

    SMG4 er et instrument og alt du trenger for et båtliv med lav innsats og avslappende liv. Skjermen viser et bredt spekter av data, inkludert motorturtall, turtall, trimvinkel og mer.
    Du kan også velge mellom analog/digital modus og dag/nattmodus for optimal visning i alle miljøer.
    SMG4 har automatisk trim-funksjon og flerspråklig meny (13 språk).

    Suzuki utvikler stadig nye finesser til båtmotorene f eks i 2022 en oppsamlingsenhet for mikroplast

    Integrert styringssystem

    * Gjelder for nyhetene i 2023 Suzuki DF350AMD og DF300BMD

    Du får enkel tilgang til motorbrønnen ved rigging. Tillater rigging til ulike typer båter. Enkel rigging.

    Oppsamlingsenhet for mikroplast

    * Gjelder for DF140BG/115BG, DF140B/115B/100C

    Som en del av Suzuki Clean Ocean project utviklet Suzuki en enhet for å samle mikroplast fra havet bare ved å kjøre Suzuki’s påhengsmotorer. Fordelen ved dette er at enheten samler mikroplast via påhengsmotorene uten å ofre noe av motorytelsen


    Flertrinns luftinntak

    * Gjelder for Suzuki DF150, DF150A, DF150AP, DF175A, DF175AP, DF200A, DF200AP, DF225 og DF250

    Alle sylindre er utstyrt med et langt og et kort innsugningsmanifold, og veksler mellom disse ved lavt og høyt turtall slik at motoren får riktig mengde luft. Dette fører til økt ytelse ved høyt turtall siden mer luft suges inn. Flertrinns luftinntaket øker forbrenningseffektiviteten og maksimerer dreiemomentet ved å levere jevn og effektiv luftstrøm til sylindre ved lavt turtall.

    VVT (Variabel ventiltiming)

    Gjelder for Suzuki DF150AP, DF175A, DF175AP, DF200A, DF200AP, DF250, DF250AP, DF300AP, DF325A, DF350A).

    Variabel ventiltiming brukes til å styre åpningen og lukkingen av innsugingsventilene basert på motordriften. Dette fører til jevnt, kraftig dreiemoment. VVT gir imponerende akselerasjon under kjøring over hele fartsregisteret.

    Direkte luftinntak

    * Gjelder for Suzuki DF25A, DF30A, DF325A og DF350A.

    En direkte luftstrømbane fra inntaksporten til sylinderen holder inntakstemperaturen nede og forbedrer forbrenningseffektiviteten. Dette fører til høyere effekt fra et lavt slagvolum, noe som igjen fører til forbedret forbrenningseffektivitet.

    Drivstoffeffektivitet

    * Gjelder for Suzuki DF9.9B og større, unntatt DF150, DF200, DF225 og DF250.

    Lean Burn-forbrenningssystem tilfører motoren den optimale blandingen av drivstoff og luft avhengig av tilstanden. Dette fører til betydelig forbedring i drivstofføkonomien i alle fartsregister, spesielt ved marsjfart. Du sparer drivstoff og penger takket være forbedret drivstofføkonomi.

    Elektronisk drivstoffinnsprøytning uten batteri

    * Gjelder for Suzuki DF9.9B, DF15A, DF20A, DF25A og DF30A.

    Systemkomponentene er basert på komponenter som brukes i våre større motorer, men er utført i mindre størrelse og montert på mindre modeller. Dette fører til rask og enkel oppstart. • Renere drift og mer økonomisk drivstofforbruk. Bedre ytelse i nesten alle driftsområder.

    Dobbel innsprøytning

    * Gjelder for Suzuki DF325A og DF350A.

    Dobbel innsprøyting leverer akkurat riktig mengde drivstoff til riktig tid til hver sylinder.
    Dette bidrar til høyere ytelse og bedre drivstoffeffektivitet.

    Selvjusterende registerkjede

    * Gjelder for Suzuki DF40A og større.

    Registerkjedet passerer et oljebad så man trenger ikke smøre det ytterligere. Registerkjedet er utstyrt med en automatisk, hydraulisk kjedestrammer som sørger for at kjedet har optimal stramming til enhver tid. Dette fører til bedre holdbarhet enn andre beltetyper i samme klasse. Vedlikeholdsfri.

    Offset drivaksel

    * Gjelder for Suzuki DF70A og større

    Motorhodet er plassert nærmere fronten, for å flytte påhengsmotorenes tyngdepunkt fremover.
    Dette fører til mindre vibrasjon og mer kompakt form og stabil styring.


    Toveis vanninntak

    * Gjelder for Suzuki DF250AP, DF300AP, DF350A, DF300B og DF250W.

    Motorens kjølesystem er basert på vannet som strømmer inn de nedre vanninntakene på girhuset med to vanninntak hvor det vanligvis bare er et. Ved den økte vannstrømmen av to vanninntak, får man bedre kjøleevne. Ved at det fremre inntaket er plassert foran girhuset gir det større vannforsyning ikke bare ved høy hastighet, men man kan også kjøre der det er grunt vann.

    Suzuki Antikorrosjonsbehandling

    * Gjelder for alle Suzuki-modeller.

    Spesialbeskyttelse blir påført aluminiumsoverflaten med et sterkt lim for å beskytte utvendige deler i aluminium. Dette gir beskyttelse mot korrosjon, som igjen bidrar til å øke motorenes totale levetid.

    Suzuki dobbelt spjeldsystem

    * Gjelder for Suzuki DF325A, DF350A og DF300B.

    Motorens kjølesystem er avhengig av at det strømmer vann inn de lavtsittende vanninntakene på den nedre enheten. Denne modellen har to vanninntak hvor det vanligvis bare er ett. Dette gir økt vanngjennomstrømning - som bedrer kjøleevnen.

    Suzuki vanndeteksjonssystem

    * gjelder for Suzuki DF100A/DF100B og større.

    Dette systemet beskytter motoren mot vann i drivstoffet ved hjelp av et drivstoffilter som registrerer vann. Systemet varsler føreren med visuelle varsler og lydsignaler ved vann i drivstoffet. Dette bidrar til å unngå vann i drivstoffet, et problem som kan forårsake bl.a. dårlig forbrenning, lav ytelse og korrosjon.

    Suzuki dobbel propell

    * Gjelder for Suzuki DF325A og DF350A.

    Suzukis doble propellsystem har to propeller som roterer i motsatt retning på én motor. Dette fører til mer stabil fremdrift i rett linje ved å eliminere laterale krefter forbundet med bruk av én propell. Motorkraften overføres til vannet på en mer effektiv måte. Kraftig bakke- og bremsekraft. Mindre vannmotstand på grunn av lite girhus. • God skyvekraft gjennom vannet og rask akselerasjon ved oppstart.

    Suzuki selektiv rotasjon

    * Gjelder for Suzuki DF150AP, DF175AP, DF200AP, DF250AP og DF300AP.

    Her har du funksjonen for å velge enten standard eller motroterende modus på samme utenbordsmotor med en valgfri kobling. Dette gir deg muligheten til å bruke standard eller motroterende modus på samme utenbordsmotor.

    Suzuki Precision Control (Electronic Throttle and Shift Systems)

    * Gjelder for Suzuki DF150AP, DF175AP, DF200AP, DF250AP, DF300AP, DF325A og DF350A.

    Fjernkontrollen styrer driften ved hjelp av et elektrisk signal i stedet for de tradisjonelle mekaniske kontrollkablene. Dette fører til at systemet får mindre friksjon og motstand enn det mekaniske systemet med kontrollkabler. • Når systemet kombineres med Lean Burn, forbedres drivstofføkonomien over hele spekteret. • Rask og pålitelig drift.

    Ny Suzuki Precision Control for Drive-by-wire fra 2022

    * Gjelder for Suzuki DF115BG, DF140BG, DF150AP, DF175AP , DF200AP, DF250AP, DF300AP, DF300B, DF325A og DF350A.

    Den nye S.P.C. kan styre opptil 6 påhengsmotorer. Fjernkontrollboks, bryterpaneler og kontrollpaneler kommer i helt ny design. Den nye S.P.C. har enkel start for flermotorsbåter: Brukere kan starte alle motorer i én handling. Motorene starter i rekkefølge fra babord til styrbord. Automatisk trim er tilgjengelig ved bruk med SMD eller SMG4. Betjening med 1 spake: Denne bryteren tillater drift av flere motorer med bare 1 spake. (kun dobbel toppmontering). Integrert nødbryter (kun flush Mount).

    Tilt Limit system

    * Gjelder for Suzuki DF50AV/DF60A og større, unntatt DF60AQH.

    Tiltbegrensningssystemet forhindrer at motoren vipper for langt opp. Dette forhindrer skade på båt og motor på grunn av at motoren vippes for langt opp.

    Suzuki Troll Mode System (Dorgemodus)

    * Gjelder for Suzuki DF40A og større, unntatt DF150/200/225/250.

    Dorgemodussystemet holder båten i gang i en viss hastighet ved lave turtall. Dette fører til at båten kan fortsette å kjøre med en viss hastighet i lave turtall uten at føreren må betjene gassen på båten.

    Suzuki Easy Startsystem

    * Gjelder for Suzuki DF40A og større, unntatt DF250/ 225/200, DF250W og DF150W.

    Vri bare nøkkelen om og slipp den, så er starteren klar for motorstart. Dette systemet gir en jevnere start av motoren.

    Stillegående drift

    * Gjelder for Suzuki DF150A, DF150AP, DF175A, DF175AP, DF200A, DF200AP, DF325A og DF350A.

    Støy fra luftinntaket reduseres ved hjelp av en resonator som gjør motoren langt mer stillegående.
    Dette fører til stillegående drift. Mindre støy gjør båten til et mer hyggelig sted å være.

    Treveislagring

    * Gjelder for Suzuki DF4A/DF5A/DF6A

    Motorens utforming gjør det lett å ta den ut av båten og lagre den på tre av motorens sider. Fordelen ved dette er at motoren kan lagres hvor som helst. Motoren tar liten plass ved transport, og er enkel å håndtere.

    Overliggende drivstofftank

    * Gjelder for Suzuki DF4A, DF5A og DF6A

    Den integrerte overliggende drivstofftanken og enveisventilen leverer drivstofftilførsel ved å bruke tyngdekraften. Dette bidrar til en enklere start av motoren.

    Automatisk trim

    * Gjelder for Suzuki DF350A, DF325A, DF300B, DF300AP, DF250AP, DF200AP, DF175AP, DF150AP, DF140BG og DF115BG.

    Automatisk trim justerer trimvinkelen automatisk avhengig av motorens turtall uten din kontroll. Denne teknologien bidrar til å holde riktig posisjon og bidra til å oppnå raskere topphastighet og høyere drivstoffeffektivitet.

    Nøkkelfritt startsystem

    * Gjelder for Suzuki DF70A og større, unntatt DF150/200/225/250.

    Med dette systemet kan du starte motoren når du har en nøkkelbrikke i nærheten av motoren. Dette gir et mer tyverisikkert nøkkelsystem enn et vanlig. Det er ikke nødvendig å sette i nøkkelen for å starte motoren. Du kan bare trykke på nøkkelbrikken og Start & Stop er tilgjengelig. Keyless start er tilgjengelig for å kontrollere opptil 6 påhengsmotorer. Nøkkelbrikken er vanntett og flytende. Nøkkelbrikken har sikkerhetsstøtte med startsperre.

    Suzuki Clean Ocean project

    Også når det gjelder miljøet tar Suzuki ansvar. Suzuki Clean Ocean Project ble opprettet for å vise Suzuki's engasjement for å redusere marint plastavfall. Suzuki arrangerer ”Clean-Up the World” kampanje der forhandlerne lokalt rydder sjønære områder. Suzuki reduserer emballasjen på komponenter pakket i plast. I tillegg har Suzuki skapt en innsamlingsenhet for mikroplast tilknyttet båtmotorene.

    Modellutvalg 2022 utenbordsmotorer fra Suzuki

    Prisvinnende innovasjon

    Suzuki ligger foran med teknologisk innovasjon. Dette har ført til innovasjonspriser som NMMA (National Marine Manufacturers Association) deler ut hvert år. Disse prisene er av de mest ettertraktede prisene innenfor marinteknologi. Blant alle nye marine produkter som lanseres i løpet av året, deles prisen ut til «et produkt som viser teknisk ledelse, er praktisk i bruk og kostnadseffektivt, og som virkelig kommer konsumentene til gode».


    Fra DT200 Exanté i 1987 til DF30A/DF25A i 2014, har Suzuki utenbordsmotorer blitt tildelt innovasjonsprisen hele åtte ganger. Våre firetakts utenbordsmotorer har vunnet sju av disse prisene, noe som er det største antallet priser noen produsent i bransjen har vunnet i denne kategorien.

    Priser tildelt: