Elektrisk firehjuling på salgstoppen for første gang!

Publisert 11/24/2022
    For første gang er det en elektrisk firehjuling på salgstoppen i Norge. Hisun Sector E1 UTV skriver dermed historie innen den norske terrengkjøretøybransjen. En økende kundegruppe ønsker «grønnere» alternativer innenfor UTV-segmentet.

    Den populære UTVen Hisun Sector E1 er blitt et svært attraktivt valg – spesielt innenfor anleggsbransjen. Økende fokus på miljø og økonomi veier tungt. I 2021 er Sector E1 Norges mest solgte UTV, og for første gang er en elektrisk UTV på toppen av salgsstatistikken.

    Dette er ATV/UTV

    Det norske markedet for firehjulinger er delt inn i to segmenter: Tradisjonell ATV og UTV. ATV er tradisjonell firehjuling, hvor fører (og eventuelt passasjer dersom den er registrert for 2 personer) sitter på kjøretøyet, som på en motorsykkel. UTV er designet som en bil, med ratt, stoler og førerhus. Disse er som regel registrert for 2 eller 4 personer.

    UTV utgjør ca 10 % av totalen

    ATV utgjør ca 90 prosent av det totale markedet for terrengkjøretøy, og UTV altså ca 10 prosent. UTV brukes både av ungdom (fra 16 år) og i forbindelse med ulike næringsvirksomheter.
    - Vi opplever en betydelig dreining i markedet for terrengkjøretøy, der flere kundegrupper etterspør elektriske alternativer. Dette gjelder spesielt anleggsbransjen, men også landbruk og det offentlige viser økende interesse for elektriske terrengalternativer. Det er primært UTV-produsentene som har levert de elektriske modellene, og det er i dette segmentet vi ser endringen, forteller Thommas Fylling, produktsjef for terrengkjøretøy hos importør Erling Sande AS.

    Hisun på toppen med 2 modeller

    Fylling er naturlig nok svært tilfreds med UTV-statistikken, som viser at hans merke Hisun for øyeblikket har begge topplasseringene, med en elektrisk som nummer 1 og en tradisjonell bensindrevet som nummer 2.

    - Hisun har i løpet av få år etablert seg blant de fire mest solgte merkene totalt, når både ATV og UTV er medregnet. Det er vi svært fornøyde med, spesielt med tanke på at vi konkurrerer mot veletablerte merker som har vært lenge i det norske markedet, sier Thommas Fylling.

    Erling Sande er for øyeblikket tom på lager for Hisun Sector E1, og det er forventet relativt lang leveringstid fra produsenten på den elektriske firehjulingen. Den vil trolig være tilbake hos forhandlerne i løpet av senvinteren.

    Helt ny elektrisk modell til Norge

    Men før den tid vil Hisun ha på plass en helt ny elektrisk UTV i det norske markedet, når 4-seteren Hisun HS15 UTV Electric Lithium presenteres. Den er ventet til landet allerede i løpet av denne uken.
    - Hisun HS15 UTV Electric Lithium er et helt nytt terrengkjøretøy som vi ikke har hatt i Norge tidligere. Den har sitteplass for fire personer, i tillegg til stor lastekasse bak og en total lastekapasitet på inntil 460 kilo. Den vil også få tilhengerkapasitet på 544 kilo. Denne har moderne lithium-batteri og god rekkevidde, sier Fylling.

    Hverken pris eller rekkevidde er klar. Den norske importøren har fått rekkeviddeanslag fra produsenten, men vil selv gjøre målinger før de går ut med informasjon om rekkevidden.
    - Rekkevidde er ikke like viktig på slike kjøretøy som på for eksempel biler. Undersøkelser vi har gjort viser at terrengkjøretøy ikke ruller så mange kilometer som for eksempel biler. Men vi ønsker å teste kapasiteten under norske forhold før vi går ut med realistisk rekkevidde, sier Fylling.

    Han mener pris, vedlikehold, praktiske egenskaper og miljøhensyn er viktige faktorer for de som kjøper slike firehjulinger. Det er sterkt redusert behov for vedlikehold på en slik elektrisk terreng-UTV, sammenliknet med konvensjonelle modeller som krever mye mer oppfølging.

    - For mange av kundene er det er viktig at vedlikeholdet er så enkelt og rimelig som mulig. Den nye 4-seteren vil i tillegg ha økt kapasitet for persontransport, og det er viktig for mange aktører som trenger å frakte ansatte til vanskelig tilgjengelige steder.

    Sector E1 UTV er designet som en bil, med ratt, stoler og førerhus.

    Mindre avtrykk

    Flere av landets største anleggsentreprenører har skaffet seg elektriske terrengkjøretøy og Hisun Sector E1 er altså modellen flest har anskaffet. Nye krav innen flere bransjer endrer kjøretøykravene for mange:

    - Vi får tilbakemeldinger fra flere av aktørene at det er økt behov for nullutslippalternativer i redskapsparken. Stadig flere oppdragsgivere stiller nye krav innen dette området – ikke minst det offentlige hvor det kreves større andel nullutslippskjøretøy.

    - Det er imidlertid ikke bare utslipp som er bakgrunnen til endringene i kravene. Innen flere næringer ser vi at store, tunge traktorer byttes ut med mindre kjøretøy, som for eksempel ATV og UTV. Disse lager mindre avtrykk og sparer underlaget for f.eks. bønder, sier han.

    Les mer om Hisun Sector E1 her.

    Om Hisun:

    • Hisun var Norges raskest voksende ATV/UTV-merke i 2021.
    • Hisun leverer ATV og UTV, for arbeid og fritid.
    • Elektriske kjøretøy er høyt prioritert hos produsenten, og de neste årene vil det komme flere elektriske alternativer.
    • Allerede nå er nyheten Hisun HS15 UTV Electric klar for det norske markedet.