Suzuki overstiger fire millioner produserte påhengsmotorer

Publisert 11/4/2022
    Suzuki startet opp produksjonen av utenbordsmotoren D55 i 1965. Ingen kunne den gang spå at i løpet av 2022 ville de akkumulerte globale produksjonstallene for utenbordsmotorene har nådd fire millioner.
    Suzuki utenbordsmotor fra 1965

    Båtmotorene med medium til de største hestekreftene produseres ved Kosai-anlegget i Shizuoka i Japan. Mens de bærbare påhengsmotorene produseres i Thailand. Den fire millionte påhengsmotoren som ble produsert var den nye DF350AMD-modellen (som startet produksjonen i oktober 2022).

    ”Siden produksjonsstarten i 1965 har Suzuki forsøkt å introdusere ny teknologi, rettet mot å produsere påhengsmotorer av unik teknologi. Dette har ført til fire millioner akkumulert i produksjonstall” sier Toshihiro Suzuki, Suzukis president. ”Vi er oppriktig takknemlige for alle fans av Suzuki påhengsmotorer. Vi vil fortsette å tilby marineprodukter og tjenester som trengs av folket og samfunnet, gjennom våre marine forretningsaktiviteter.”

    Suzuki tar samfunnets miljøkrav alvorlig og på de nyeste båtmotormodellene har man innstallert en mikroplastinnsamlingsenhet. Dette er en del av Suzuki’s Clean Ocean Project hvor Suzuki viser engasjement for miljøbevaring.

    Bilde av Suzuki Teknologisk utviklingssenter


    Suzuki GB inngikk nylig et samarbeid med INEOS Britannia for å bli den offisielle leverandøren av påhengsmotorer til sin flåte av jaktbåter, som vil støtte INEOS Britannia, rekordutfordreren for den 37. America’s Cup i 2024. Den valgte påhengsmotoren vil være en dobbelpropell DF325A der Suzuki leverer teamet totalt 12 enheter.

    Historiske milepæler i Suzuki båtmotorutvikling:
    1965
    Suzukis første påhengsmotor, D55, ble lansert.
    1966 Suzuki starter eksport av påhengsmotorer.
    1977 DT5 ble lansert som en kompakt 3,7kW( 5PS) påhengsmotor. Den nye 2-sylindret motoren ga kraftig fremdrift (sammenlignet med 1-sylindrede motorer som ble brukt til konvensjonell 5PS påhengsmotor på den tiden.
    1980 Først oppfinner Suzuki oljeinnsprøytning for utenbordsmotorer, så introduserer Suzuki oljeinnsprøytningsserien DT85OI, DT115OI og DT140OI.
    1985 De første V6-modellene, DT150 og DT200, ble lanseres.
    1987 DT200 Exanté vinner den første “mest innovative produkter”-prisen fra The National Marine Manufacture’s association (NMMA).
    1990 DT225 kommer ny til V6-serien og det nye Elektronisk driv-stoffinjeksjonssystemet introduseres.
    1994 Introduksjon av DF9.9 og DF15, Suzukis første fire-takts utenbordsmotor.
    1997 Introduksjon av DF60 og DF70, vår første fire-takts påhengsmotorer med elektronisk drivstoffinnsprøytning. DF60 og DF70 vinner “Innovation Award” fra The International Marine Trades Exposition og Convention (IMTEC).
    1998 Introduksjon av DF40 og DF50, Suzukis første firetakts utenbordsmotorer med DOHC 4-ventiler for hver sylinder. DF40 og DF50 vinner “Innova-tion Award” fra The International Marine Trades Exposition og Convention (IMTEC). Dette fører til at Suzuki blir den første produsenten til å motta denne prisen to år på rad.
    2000 DF90 og DF115 markedsføres. Disse modellene er de første til å benytte en offset drivaksel. Dette gjør dem til de mest kompakte utenbordsmotorer i sin klasse.
    2003 DF200/225/250, de første Suzuki firetakters V6-påhengsmotorerene lanseres. DF250 vinner “IMTEC Innovation Award”.
    2006 DF300 er bransjens første 300 Hk V6-firetaktspåhengsmotor, og den første utenbordsmotor til å benytte en elektronisk fjernkontroll. DF300 blir vinner av IBEX 2006 Innovation Award fra The National Marine Manufacture’s Association (NMMA).
    2008 En ny generasjons firetakts DF70A/80A /90A debuterer. DF90A er den letteste og mest kompakte utenbordsmotoren med 90 Hk i firetaktsklassen og er den første utenbordsmotor som benytter Suzuki Lean Burn teknologi.
    2010 Den nye DF40A/50A vinner prisen for “2011 NMMA Award for Innovation”.
    2011 Den nye DF300AP er verdens første påhengsmotor med selektive rotasjon. DF300AP blir vinner av “2012 NMMA Award for Innovation”.
    2012 Introdukson av den nye generasjon DF15A/20A, verdens første utenbordsmotorer med batteriløs drivstoffinnsprøytning i 15 og 20 Hks klassen. Suzuki får æren av å bli valgt som ene-leverandør av utenbordsmotorer til de olympiske og paralympiske lekers Seiler Regatta i London 2012.
    2014 Lansering av DF200A/DF200AP som er 4-takts påhengsmotorer basert på in-line 4-sylindret motor i DF175. I tillegg har DF200AP tatt i bruk Suzuki Selective Rotation, verdens første teknologi for å integrere både vanlige og motrotasjoner av en propell. Kontrollsystemet bruker elektroniske gass- og girsystemer.
    2017 Suzuki introduserer DF350A 257,4kW(350PS) V6 4-takts påhengsmotor. Ny flaggskipmodell har eksklusive funksjoner som det innovative Suzuki Dual Prop System. DF350A er vinneren av ”NMMA 2017 Innovation Award”.
    2020 DF90AWQH ble utviklet for å møte etterspørselen til kommersielt fiske. Det er den første modellen i Cargo-serien som er Suzukis første kommersielle serie.
    DF140BG er verdens første drive by wire-modell i 4-takts 84,6kW(140PS). Den arver påliteligheten og drivstoffeffektiviteten til DF140A, og banebrytende teknologier gir høyere holdbarhet og ytelse.

    100-årsjubileum for Suzukis fantastiske historie: Med den solide historien på 100 år, og erfaringen og kunnskapen om utvikling av biler, motorsykler og påhengsmotorer, er Suzukis teknologi og service uten sidestykke i marinebransjen. Kombinert med ”Yaramaika”-lagånd har Suzuki vokst og skapt innovasjon og tilfredshet for kunder over hele verden.

    Her er noen høydepunkter i teknisk nyvinng fra Suzukis historie