Miljøaspektet blir stadig viktigere for alle som arbeider i terrenget. Roy Pedersen er en av mange som er helt avhengig av motorisert fremkomstmiddel for å kunne utføre sine oppgaver. Han rydder grensen mellom Norge og Sverige, og stikker opp skiløyper i sommerhalvåret.
– Jeg kjører mye i bløte myrer med tilhenger. Tilhengeren kan veie opp mot 500 kilo. Da er det helt kritisk å velge riktig kjøretøy. Jeg brukte mye ATV tidligere, men den bærer ikke like godt på disse myrene. Dessten lager den stygge spor. Argo 8×8 trekker tung henger som en lek og lager omtrent ingen spor, sier Roy Pedersen fra Hønefoss.

Han er som veldig mange andre opptatt av å lage minst mulig spor etter seg når han arbeider ute i naturen.
– Jeg synes jo det er litt stusselig når man ser stygge spor etter der man har kjørt. Slik var det ofte når jeg brukte ATV til arbeidet. Det er viktig å ta vare på miljøet og det var en viktig årsak til at jeg byttet til Argo 8×8. Jeg kjører med belter på denne hele året. Når jeg kjøre rover myrene så legger gresset seg ned. Og det går ikke lang tid før det reiser seg igjen. Da ser man ikke har det har kjørt et terrengkjøretøy i området, forteller han.

Han fikk sin 950 kubikk store Argo 8×8 i sommer og har allerede skaffet seg gode erfaringer med den. Han er imponert over både komfort, kapasitet og styrke. – Etter å ha kjørt opp langrennsløyper med snøscooter, merket løyper på sommeren med ATV og ryddet grensepassasjer til våre naboland i all slags vær og føre, så må jeg innrømme at det er utrolig komfortabelt og praktisk med Argo som har lukket kabin med dører og tak, samt varmeapparat. Jeg gleder meg virkelig til løypekjøringen hjemme i Hønefoss med denne, sier Roy Pedersen.

Under løypemerkingen på sommeren har han med seg mye utstyr under arbeidet. – Lastekassen bak er stor og her får vi plass til det vi må ha med oss. Jeg har med meg motorsag, spett og staurer. I tillegg lager vi en del klopper på myrene for folk som går der. Da kan det bli mye last vi må ha med oss. Og der er Argo suveren. Det kan være så bløtt at man nesten ikke klarer å gå der, men likevel seiler den elegant over – selv med mye last og ofte tilhenger bak.

Han fremhever også den nye motoren og servostyringen. Det gjør kjøringen enda enklere enn på tidligere modeller.
– Nå er styringen blitt mye bedre. Man kan kjøre jevnere svinger. Det blir bra til vinteren når jeg skal lage langrennsspor med en tung hydraulisk sporsetter bak.