Fikk testet Argo Aurora 950 Track Edition

Publisert 5/23/2021
    Hurum Turistforening fikk testkjøre nye Argo 950 Aurora «Track Edition» under krevende snøforhold i vinter. Konklusjonen var svært positiv: Dette er luksusutgaven fra Argo, med lukket kabin, app-styrt varmeapparat, sterkere motor, forbedret styring og modifisert belte med enda bedre flyt og fremkommelighet.

    Argo-importør Erling Sande AS har bygget en egen «Track Edition» som ble utprøvd i vinter. Produktsjef Thommas Fylling inviterte Hurum Turistforening som den første eksterne aktøren til å prøve den løypetilpassede versjonen.

    Og det var ikke tilfeldig at Hurum Turistforening var først ute til å teste nye Aurora Track Edition. Foreningen har allerede brukt Argo 8×8 flere sesonger, og de har skaffet seg gode referanser på merket. De har brukt en Frontier 700 med standard beltekit. Foreningen vedlikeholder og prepper 33 løyper på til sammen 82 kilometer.

    – Argo åttehjuling har gitt løypeprepareringen og vedlikeholdsarbeidet vårt nye dimensjoner. For det første gir Argo en helt annen fleksibilitet i form av at vi kan frakte både mannskap og utstyr i en og samme slengen, sa Hurum Turistforening etter første sesongen. 8-hjulingen blir brukt i andre deler av året også. Hurum Turistforening har som mange andre lag og organisasjoner som arbeider med vedlikehold av løyper, stier og veier i skog og mark erfart at Norge gror igjen mange steder.

    Løypekjører Christopher Aunet forteller at turistforeningen i Hurum også ser fordelen med at Argo er amfibisk, altså at den flyter på vann. – Det er en stor sikkerhet for vårt mannskap, spesielt på høsten når det skal preppes såle på vannene. Vi kjører aller helst Argo ved sporsetting på vannene hele året. Det er en trygghet å vite at kjøretøyet flyter dersom isen skulle gi etter.

    Det har skjedd stor utvikling på den nye maskinen Aunet fikk prøve i Buskerud i vinter. Nye Argo Aurora 950 har større og sterkere motor. I tillegg har det skjedd mye med styringen.

    Utgaven Erling Sande har bygget, har i tillegg lukket kabin med varmeapparat og kraftig modifiserte belter. Dette er en pakke importøren vil tilby gjennom sitt forhandlerledd. Lukket førerhus med app-styrt varmeapparat og et kraftig modifisert beltekit gjør åttehjulingen til et svært attraktivt redskap for skiforeninger, idrettslag og snøscooterklubber som skal preppe løyper. GPS-tracker gjør også at den er synlig på skisporet.no.

    – Det er mye som imponerer med Aurora 950 Track Edition. Styringen er ny og veldig mye bedre sammenliknet med de eldre modellene. Her var det betydelig forbedring og det var nok det som gjorde størst inntrykk. Det merkes godt at det også er ny motor. Her er det krefter i overflod. Det nye beltet gir enda bedre fremkommelighet i snøen. Beltet er bredere, og man flyter mer oppå enn tidligere. Vi prøvde den med relativt tung løypeslådd bak, og det var mulig å kjøre rimelig aggressivt, sier Christopher Aunet.

    For Hurum Turistforening som prepper relativt mye løyper, er det ikke et alternativ å erstatte tråkkemaskinen med Argo. Argo 8×8 er imidlertid et godt og nødvendig supplement til tråkkemaskinen. – Det er mange faktorer til dette. Argo kan brukes hele året. Det gir gode fordeler i forbindelse med løypevedlikehold i sommerhalvåret. Argoen er et bedre alternativ enn tråkkemaskinen når såle skal preppes tidlig i sesongen. Den makter dessuten å preppe på steder der det er for trangt og kronglete for tråkkemaskinen. En annen fordel er at Argo kan bidra til mer effektiv prepping av løyper i sesongen, når det kommer mye snø. Tråkkemaskinen koster jo mye, og det er ikke så mange foreninger som har råd til flere slike i drift. Da kan en Argo være et smart alternativ, sier han.