Argo Aurora 950 Track Edition!

Publisert 5/23/2021
    Importør Erling Sande AS har bygget den ultimate løypemaskinen med åttehjulingen Argo Aurora 950. Lukket førerhus med app-styrt varmeapparat og et kraftig modifisert beltekit gjør åttehjulingen til et svært attraktivt redskap for skiforeninger, idrettslag og snøscooterklubber som skal preppe løyper.

    Argo sine seks- og åttehjulinger er allerede blitt brukt som redskap for løypepreparering mange steder, blant annet ved skiforeningen i Hurum. Fordelene med Argo er mange, og med den nye «Argo Prepp Edition » er det enda flere grunner til på velge Argo.

    Argo Aurora 950 track edition på snø i vinteromgivelser

    Denne har først og fremst lukket førerhus og varmeapparat, noe som gir svært god komfort sammenliknet med snøscooter eller firehjuling med beltekit. I tillegg er beltet på denne Argoen kraftig modifisert med solide aluminiumskinner, for bedre grep i snøen.

    – Det preppes utrolig mye løyper gjennom vinteren i Norge, både for langrenn og snøscooter. En stor del av arbeidet blir utført av frivillige som tilbringer mange hundre timer for å gi skiløpere og scooterførere gode forhold. Tråkkemaskin koster veldig mye, og det er mange idrettslag, skiforeninger og snøscooterklubber som ikke har råd til en slik. Da er alternativet ofte snøscooter eller ATV med belter. Men nå ser vi at Argo seks- og åttehjulinger blir oftere et godt alternativ, sier produktsjef hos Argo-importør Erling Sande AS, Thommas Fylling.

    Han trekker frem et ekstra viktig argument for Argo fremfor andre redskap til løypeprepping: – Argo er amfibisk og flyter på vann. Det innebærer en helt annen sikkerhet for de som prepper løyper, spesielt tidlig i sesongen, når det usikkerhet omkring bæreevnen på vann og vassdrag. Med Argo er denne sikkerhetsfaktoren helt annerledes og tryggheten til mannskapet betydelig bedre. Det er nok mange som har kjørt med hjertet i halsen gjennom vinteren over vann og elver. Det trenger man ikke med Argo!

    Da Aurora 950 «Track Edition» skulle konstrueres var beltet helt sentralt. Argo produserer gode belter, men den norske importøren ønsket å skape et belte som er enda bedre tilpasset våre nordiske forhold, med til tider mye snø. Dermed ble det produsert 40 millimeter aluminiumskinner på beltene. – Skinnene er produsert i Norge og vil tilbys av våre forhandlere, sier Fylling. Han påpeker også at beltene er gjort bredere, for enda bedre flyt i snøen.

    – Lukket førerhus med varmeapparat er en våt drøm for løypemannskap rundt om i landet. Disse kjører ofte ute med snøscooter eller ATV i kulde og uvær. Argo med lukket førerhus gir en helt annen komfort og opplevelse. Varmeapparatet er dessuten app-styrt, slik at du kommer til varm kupé når du skal ut og preppe løyper. Disse maskinene får dessuten GPS-styring, slik at det kan logges spor i ulike systemer, som for eksempel skisporet.no.

    – I utgangspunktet skulle vi lage en løypeprepp edition for noen snøscooterklubber som skal preparere snøscooterløyper. Men vi så raskt at denne også ville være høyaktuell for flere brukergrupper, ikke minst idrettslag og skiforeninger som prepper langrennsløyper. Prislappen på en Argo er veldig mye lavere enn en tråkkemaskin. I tillegg vil en Argo kunne brukes tidlig i sesong til å lage god «såle». Belastningen mot underlaget er svært lavt med Argo, sier han.

    Argo kan dessuten brukes til vedlikehold av løyper i sommerhalvåret. Det er flere som allerede har sett dette bruksområdet, deriblant Roy Pedersen som arbeider med vedlikehold av skiløyper ved Sjusjøen. – Argoen er med andre ord en helårsmaskin for idrettslag, scooterklubber og skiforeninger, sier Thommas Fylling.