Søk
<< Tilbake

Reklamen speiler samfunnet og tiden vi lever i

Vi har funnet fram noen eksempler på hvordan Suzuki Marine produkter ble promotert på 60-tallet. Stilen er ulik mht til både tekst og bilder. At samfunnet og verdisynet har endret seg, ser vi også i reklamen.

Poenget med reklame er å få forbrukerne til å kjøpe ting de strengt tatt ikke behøver. Og det er ingen enkel sak. Folk er ikke så lettlurte som vi gjerne tror. Og å lage reklame som virkelig fungerer er en tilsvarende vanskelig kunst. Den vanligste måten å gjøre det på er å hekte produktet sitt på trender i tiden, som folk allerede er positivt innstilt til. For hvis man treffer folk der de har fordommene sine, løper de og kjøper produktet ditt. Nærmer det seg jul, for eksempel, så er det jul i alle reklamene. Man forsøker å gi  folket det de vil ha.
Reklamen er et av de beste vinduene inn i fortiden - gamle reklamer viser oss hvordan folk så på verden før i tiden. Her er noen eksempler på annonser/ brosjyresider fra Suzuki reklame fra 60-tallet. Tekstene er lange og informative. Og skissene er detaljerte og grundige. Leseren har tid og ønsker å få vite mest mulig om produktet før man faktisk kjøper det. Bildebruken med to personer i en bitteliten båt i et stort, stort hav bringer fram latter hos dagen leser.
I 2020 er det vanlig med korte overbevisende tekster der leseren straks overbevises om produktets egenskaper. Budskapet må fange leseren på få sekunder ellers går leseren trøtt og går videre og vekk. Vi ønsker vi bilder som viser eksklusive, romslige og komfortable båter med god plass til "det gode liv". God stemning og fine fritidsopplevelser er også viktig. Når man er ute i båt skal det være bekymringsløst og enkelt å  farte rundt. Vi ønsker å se produkter som vi drømmer om å eie.
Samfunnet endrer seg og det gjør reklamen også