Søk
<< Tilbake

Eimund og Tormund velger 4-taktere

De to kompisene i Drevsjø tok en stor avgjørelse foran årets snøscootersesong da de for første gang byttet ut totakteren med firetakter. Eimund (til høyre) og Tormund angrer ikke! «Snøscooterløyper er det beste som har skjedd» Eimund (77) og Tormund (84) er ikke i tvil: Snøscooterløyper er det beste som har skjedd i Engerdal på lang tid! Nå har de kjøpt hver sin Arctic Cat Norseman 3000.

Eimund og Tormund har kjørt snøscooter siden lenge før mange av oss ble født. Allerede i 1965 kjøpte Eimund sin første snøscooter – en svenskprodusert og flatpakket Linson.
– Det var ikke helt enkelt med den scooteren. Den hadde jo ingen variator og kun kjededrift. Det ga litt utfordring under kjøringen. Motoren var plassert bak, ler han.

Vi treffer de to glade engerdølene i Drevsjø hvor de besøker servicepunktet for Arctic Cat. Østlandet Motorservice AS har etablert eget servicepunkt i Engerdal. Arctic Cat-forhandleren, som har butikk og verksted i Elverum i Hedmark, er eid av blant andre Ståle Sømåen som opprinnelig kommer fra Engerdal. Det er han som har tatt initiativ til å få etablert servicepunktet i Engerdal.
– Det synes vi er veldig hyggelig. Lokalene her er det gamle snekkeriet i bygda som ble drevet av kompisen vår. Vi har begge arbeidet her og tilbrakte mye tid her da snekkerverkstedet var i drift. Det var blant annet fast tirsdagskaffe her med mange gode samtaler, ler Eimund og Tormund.

Snøscooterinteressen er stor i den lille bygda. Den nye løypa starter rett utenfor servicepunktet i Drevsjø. Det synes både forhandleren og kundene er stas!
– Snøscooterløyper er det beste som har skjedd bygda, slår de fast. Begge har kjørt på dispensasjon i mange år. Kommunen gir dispensasjon til de som har behov for å komme seg til fiskevannene på fjellet. Men nå kan de kjøre lange turer på trygge, preparerte løyper. Det har vært et åpenbart savn i Engerdal – som i mange andre bygder rundt om i Norge. Etter det nye regelverket trådde i kraft i 2015 kan kommuner som ønsker det etablere snøscooterløyper for rekreasjonskjøring.

Engerdal har fått flere løyper. Til sammen 15 mil fordelt på to løyper, for å være nøyaktig. En av disse er en såkalt «isfiskeløype».
– Vi er begge veldig glade i å kjøre snøscooter. Nye løyper passer oss midt i blinken. Det er trivelig å kjøre på tur. Vi kjører gjerne for å fiske, sier de.
På spørsmål om de får fisk, så ler de godt.
– Det er litt begge deler. Noen ganger det napp, andre ganger ikke.

Engerdal er kjent for sine mange gode fiskevann i den 2197 kvadratkilometer store kommunen. Her er det som i mange andre distriktskommuner plass til alle.
Siden 1960-tallet er det totaktere som har vært valget på snøscooterne til de to engerdølene. Men til denne sesongen har de begge «meldt overgang» til firetaktsegmentet.

Nå er det Norseman 3000 som gjelder. Den lettkjørte og stillegående 700-kubikkeren er midt i blinken for de to som kun kjører på løypa. Og de har allerede fått prøvd den nye maskinen på de flotte løypene som starter rett fra servicepunktet.
– Den bruker nesten ikke bensin. Og så går den så stille, sier de.

En firetakter anno 2019 er nemlig noe ganske annet enn Eimunds første snøscooter som med bakmontert motor var rimelig tung i hekken!
– Disse scooterne gikk den veien de selv ønsket. De nye snøscooterne er utrolig lettkjørt. Det gjelder ikke minst Norseman. Den lager omtrent ikke lyd og bruker knapt drivstoff. Det er jo en helt ny verden, sier de to som gleder seg til fine turer i vinter.

Se modellen her