Søk
<< Tilbake

Fristende å ta verdensrekorden tilbake!

Morten Blien mistet sin verdensrekord med snøscooterkjøring på vann i 2017 og innrømmer at det frister å ta den tilbake. – Jeg har litt lyst å prøve på nytt, sier finnmarkingen.

Morten Blien er finnmarkingen som satte verdensrekord på vann med snøscooter. Ikke mindre enn 212 kilometer ble i 2015 tilbakelagt, i løpet av 4 timer og 10 minutter. Rekorden fikk imidlertid ikke stå mer enn et par år. I 2017 kjørte finlenderen Aki Pesonen 250,8 km på finsk side av Tanaelva.
Men ifølge Blien kan ikke de to prestasjonene helt sammenliknes. Mens nordmannen hadde bensintank på hele 120 liter «ombord», hadde finlenderen påfylling av bensin under sitt rekordløp. En i teamet på vannscooter ga Pesonen bensindunker underveis.
– Det gjør jo hans scooter veldig mye lettere enn hva min med 120 liter fuel ombord var, sier Blien.
Kjøring på vann med snøscooter er på ingen måte en liten idrett med en håndfull deltakere. Under sist sommers NM i Kautokeino var det hele 79 påmeldte.
Det er mer enn i de fleste norske motorsport-konkurranser.
Men det er ikke like mange som kjører vanncross, som Blien. I vanncross er svingegenskapene avgjørende. Derfor har han en svært modifisert scooter til disse konkurransene. Under verdensrekordløp med scooter på vann er det imidlertid originalscooter som gjelder.
Morten forteller at han i vanncross har en Arctic Cat HardCore 8000 som har fått smalere forstilling, ombygget understell, belte med lavere kammer (34 mm) for best fartsegenskaper, fjernet sete og en buk som er tettet igjen.
– Men det handler like mye om å lede vann ut fra scooteren. Det kommer alltid inn noe vann, så det er avgjørende at det også finner en vei ut, forklarer han. Motoren er trimmet og yter 176 hestekrefter målt ut av motoren. Det gir 120 km/t på vannet.
Blien innrømmer at det ikke helt var planen å kjøre vanncross denne sesongen. Men kjørelysten ble for sterk da våren meldte sin ankomst. Nå venter det store løp i USA, Sverige, Finland og i Norge.
– Nivået er høyest i Sverige og Finland, røper han. Til sammen er han meldt på til 19 løp i sommer. To av disse skjer i USA, fem i Finland, 10 i Sverige og to i Norge.
– Jeg har ikke noen konkrete mål. Det viktigste er å ha det gøy, så kommer resultatene av seg selv, sier han.
Veldig gøy var det definitivt ikke da han skulle konkurrere i USA i fjor. Feil bensin gjorde at han ikke fikk vist frem potensialet over dammen.
– Nøkkelen til suksess med vanncross er å bygge en scooter som fungerer godt i svingene. Kombinasjonen chassis-innstilling, understell og motor er avgjørende. Ski har for eksempel ikke noen betydning, sier Morten Blien.