Les mer om Sector E1 her.

«Jeg må innrømme at vi var skeptiske da vi ble introdusert for Hisun Sector E1 første gang. Ikke hadde vi hørt om merket, og ikke var vi trygge på at det fantes elektrisk firehjuling som kunne løse våre til dels tøffe krav. Men det gjorde det altså. Nå har vi kjørt 5000 kilometer med Hisun E1, og det har vært en utrolig god opplevelse» sier Jørn Eirik Stavn.

Bjørneparken i Flå, nederst i Hallingdal, åpnet allerede i 1996. Men det er først de senere år besøkstallene har tatt av i den populære parken som blant annet huser bjørn, ulv og gaupe. Med et område på 350 mål og mange dyr som skal fôres og pleies, så blir det stort transportbehov for de ansatte. En av firehjulingen de bruker passerte nettopp 120.000 kilometer på telleren! I tillegg til høy kjørelengde, så bruker vi firehjulingene ganske hardt. De hard åttetimers arbeidsdag hele året. Selv om parken er stengt for publikum på vinteren, så fortsetter driften med stell av dyrene og hele området som normalt. Det kjøres runder ut til dyra flere ganger om dagen, til flere ulike måltider. I tillegg kjører vi inn i bjørne-innhengningen med firehjulingene. Her er det ulent og veldig krevende terreng. Dette er skikkelig offroadkjøring, forteller han.

Hisun Sector E1 kom på plass i januar i vinter. Det er den lokale forhandleren Traktorservice avdeling Gol, som har levert firehjulingen. Det var knyttet stor spenning til hvor godt den elektriske UTVen ville takle utfordringene. Det er mye som har imponert med Hisun E1. Vekt, fremkommelig og ladning var det vi var mest skeptiske til. Her har den overrasket stort.

Fremkommeligheten er veldig bra. Vi kjører normalt med vanlig 4×4 i terrenget, og om vi setter oss fast, så bidrar elektronisk sperre og eventuelt vinsj til at vi alltid kommer oss løs. Jeg trodde man skulle merke vekten godt i denne, men det gjør man ikke. Blant annet trodde vi et tungt kjøretøy på vinterføre ville bli en utfordring. Det har gått helt fint og på snø og is. Elektrisk Hisun har mange fordeler sammenliknet med tradisjonelle firehjulinger. Redusert støy er en av fordelene. Jeg er jo en motorentusiast, og er glad i å kjøre både to og fire hjul. Men i arbeidssammenheng må jeg innrømme at det er utrolig behagelig å slippe motorstøyen. Ikke minst med tanke på publikum føles det godt å skli lydløst forbi. De andre firehjulingene vi har bråker jo ganske mye, det kommer vi ikke bort ifra. Det er dessuten behagelig å snakke med kolleger når man er ute og kjører i parken. Da slipper man å rope til hverandre. Dette er kjøretøy vi på mange måter re blitt glade i, sier Jørn Eirik Stavn.

Gaupa var imidlertid ikke like glad for det nye medlemmet i motorparken. Den ble i stilleste laget for det kresne kattedyret. – Det var litt moro å se reaksjonen til gaupa. Man hører jo omtrent bare grusen og dekkene når man kommer kjørende med den elektriske firehjulingen.

Dermed ble gaupa litt overrasket da vi kom kjørende, den var nok ikke helt forberedt på det. Gaupa er et av rovdyrene vi kan kjøre helt tett opp til. Men dette er dyr som har evnen til å tilpasse seg raskt, og nå er den vant til elektrisk firehjuling, sier han.

Vi driver jo parken blant annet for å bevare dyrearter. Da er alle valgene vi tar viktige og betydningsfulle. Det føles derfor veldig riktig å velge elektrisk. Og alle de praktiske tingene kommer som ren bonus. Se bare på den smarte tippkassen. Vi kjører ut mange tonn med mat til dyra i løpet av året. Da blir små detaljer viktig. Med den fine tippkassen slipper vi ofte å ta med tilhenger. Det er en stor fordel. I tillegg kan det sitte tre personer i kupeen, den har gode sikkerhetsbelter og frontrute. Detaljer for noen, men alt viktige detaljer for våre ansatte som bruker kjøretøyet så mye.

Stavn innrømmer at han også var skeptisk til batterikapasiteten før de kjøpte Hisun E1. Batterikapasiteten må vi skryte litt av! Jeg fryktet vi måtte lade den i lunsjen hver dag. Men den går 2-3 dager før vi må lade. Og da må man huske at det er snakk om relativt hard bruk. Det er vi veldig fornøyd med. På vinteren reduseres kapasiteten betydelig, men sånn er det jo med alt som går på batteri, så det hadde vi forventet.

Han legger heller ikke skjul på at Bjørneparken også hadde økonomiske motiv for å velge elektrisk. På de vanlige firehjulingene er det vanlig å måtte bytte startmotor hvert år. Vi starter og stopper kjøretøyene såpass ofte, at det blir stor slitasje. Erfaringer vi hadde med elbiler var at det er lite bevegelige deler som går i stykker. Derfor har vi et håp om å spare litt driftskostnader med elektrisk firehjuling.

– Elektrisk Hisun har gjort hverdagen enklere i Bjørneparken. Det er så mange fordeler med den, at vi er helt overbevist at det blir flere slike. Etter det jeg hører, så kommer det mye spennende fra Hisun neste år. Jeg er ganske sikker på at det blir flere elektriske firehjulinger på oss, sier han.

Les mer om Sector E1 her.