ARGO 8×8 kan gi ekstra trygghet på «Norges tak»

Publisert 2/9/2022
    Turisthyttebestyrer Knut Vole har mange transportutfordringer som må løses når han drifter den populære turisthytta Glitterheim i Jotunheimen på 1600 meters høyde. Argo 8x8 kan være en smart løsning – spesielt på det krevende føret som melder seg på tampen av vintersesongen.

    Knut Vole og familien driver turisthytte på Norges tak, i omgivelser som er selve signaturen for fjellandskapet i Jotunheimen. Han er fjerde generasjon bestyrer i sin familie, og er nærmest vokst opp her oppe i det idylliske fjellandskapet. Få kjenner de barske værforholdene som kan regjere her vinterstid bedre enn Knut og hans familie.

    Glitterheim ligger på 1400 meters høyde og er omgitt av magiske fjell i alle retninger. Høyest er Glittertind – Norges nest høyeste fjell med sine 2452 meter. Bare Galdhøpiggen på 2469 meter – som ligger litt lenger vest – er høyere.

    Toppen av Glittertind tar bare noen timer å nå, og er et populært turmål fra Glitterheim. Det er flere flotte topper som kan bestiges av både unge og gamle i området. Glittertinden, Nautgardstinden, Memurutinden og Trollsteineggje er blant de aktuelle fjelltoppene for de som samler på 2000-meterstopper. Sesongen er relativt kort, med betjent hytte i tiden før og under påske, samt på sommeren.

    Les mer om Glitteheim.

    Turisthytte i Jotunheimen byr ikke på bare solskinnsdager og fint føre. Når det blåser opp kan det bli skikkelig ragnarok i fjellet. Og på de varme vårdagene ved påsketider kan føret endre seg dramatisk bare på noen timer. Da gjelder det å ha både utstyr og kjøretøy i orden for de som skal drifte hytte på 1600 meters høyde!

    Knut fikk anledningen til å prøvekjøre Argo 8×8 da den lokale forhandleren AK Maskiner avdeling Vinstra hadde tatt den allsidige maskinen med seg til fjells. Dette var en Argo Aurora 950 8x8 med en del tilbehør påmontert. Blant annet hadde denne tett førerkabin som gir ekstra komfort på kalde vinterdager.

    – Dette var en artig opplevelse. Det er ikke så mye som stopper denne doningen. Det var en fin opplevelse å kjøre den, sa Knut Vole etterpå.

    Kjøring på vann og vassdrag er en av de store farene ved ferdsel i vinterhalvåret. Argo er som kjent amfibisk, og flyter på vann, noe som tilfører en ekstra trygghet for brukere som ferdes i fjellet. Knut Vole fikk prøvd Argo 8×8 på isen som hadde lagt seg for ikke så veldig lenge siden.

    – Man har jo mange tanker i hodet før man kjører utpå is med alle typer kjøretøy. Men jeg følte meg trygg nå med denne. Det er en trygghet å vite at dersom man detter gjennom isen, så blir man ikke «borte». Denne flyter jo.

    Frem til nå har Knut brukt beltevogn til persontransport og snøscooter og sekshjuling til annen transport.
    – Utfordringen vår er å komme seg hjem igjen på våren etter påske, når det er blitt et annet type føre, forklarer han.

    Når turisthytta skal stenges ned etter påske, opplever de ofte at føret har endret seg dramatisk. Det som var fast og fin snø på vei inn til Glitterheim, kan ha endret seg til minimalt med snø og bløtt over natta.

    – En dag er det fint scooterføre og dagen etter er det bløtt og nesten bart. Da fungerer det ikke så bra med snøscooter eller beltevogn. Men denne åttehjulingen tror jeg vi vil komme oss gjennom både vann og steinrøys uten å ødelegge noe eller sette oss fast. Det er en trygghet at vi kommer oss hjem igjen, sier han.