Søk
<< Tilbake

Hvilket terrengkjøretøy skal jeg velge - ATV, UTV eller XTV?

Trenger du et kjøretøy som kommer seg fram i ulendt terreng og med plass til å frakte utstyr er det ATV, UTV eller XTV du trenger. Mengde av nyttelast øker også proposjonalt i samme rekkefølge. Med en ATV får du med deg mye, med en UTV får du med deg mer - og velger du en XTV får du med deg aller mest. Terrengkjøretøy har en solid konstruksjon og et praktisk design. For driver du med jakt, fiske, jordbruk, er hytteeier, elsker friluftsliv eller driver konkurransekjøring i løype - har du alltid bruk for en arbeidskamerat. En hjelpende “hånd” som gjør arbeidsoppgavene enklere.

ATV-modellene er bygd for å takle tøffe underlag som gjørme, steiner og grus samtidig som du har plass i kjøretøyet til diverse utstyr. Høy bakkeklaring gjør kjøretøyet i stand til å forsere myrete og ulendt terreng. Gode fjæringssystem gjør kjøreopplevelsen myk og komfortabel. For å spisse ATVens bruksområder etter dine behov, kan ekstra utstyr monteres på. Resultatet blir et kjøretøy som paaser perfekt for deg. Du kan f eks montere brøyteskjær på ATVen og få brøytejobben gjort på kort tid. ATV betyr egentlig All terrain vehicle, dvs kjøretøy modifisert for å kjøre utenfor allfarvei. Vi velger ofte å dele ATVen inn i ulike kategorier: arbeid, vei eller sport/lek. Hvilken type ATV du velger henger sammen med hvilket bruk og formål du krever av din ATV-modell. På en ATV sitter man alene i front ved styret, men man kan også ha med en passasjer. 
Om du velger en UTV har du et tilleggssete side-ved-side av originalsetet. Dvs at to personer sitter ved siden av hverandre. Vi kaller UTVene for side-by-side kjøretøy. Mange UTVer har setebelter og rullebeskyttelse, og de fleste har en lasteboks bak på kjøretøyet. UTV har generelt høyere nyttelast og er lengre og bredere enn ATV. Mens de fleste ATVer kan frakte en last på eksempelvis 135 kg, trekker UTVen en nyttelastene på eksempelvis 450 kg. Dette avhenger totalt av hvilken modell man velger. Lastbelastningen på en UTV bæres vanligvis under toppen av dekkene - i motsetning til en ATV, som bærer sin belastning over dekkene. Denne lavere lastposisjonering kan drastisk senke det vertikale tyngdepunktet, noe som øker stabiliteten. UTVene er perfekt for arbeid utenfor allfarvei og til å trekke utstyr. UTV kan også benyttes som et rent transportmiddel mellom de forskjellige rodene. UTVene manøvrerer seg rundt hindringer og over røft terreng. Bæreutstyr krever styrke til å hale en last og muligheten til å holde seg oppe på mykere grunn. UTV betyr egentlig Utility terrain vehicle, dvs kjøretøy modifisert for å frakte utstyr utenfor allfarvei.
XTV betyr egentlig Xtreme terrain vehicle, dvs et nyttekjøretøy modifisert for å frakte utstyr i ekstremt ulente terreng. For driver du med transport av personer, utstyr og verktøy, jakt, sportsfiske, redning-, anleggsarbeid eller tilsyn av beitemark - har du alltid bruk for en XTV. XTVen tar deg fram og gjør arbeidsoppgavene enklere. XTVen er designet for kjøring til lands og til vanns. XTVen vil smyge seg fram, svømme eller klatre hvor som helst du ønsker å kjøre.
XTV-modellene er bygd med seks eller åtte hjul. De har høy bakkeklaring som gjør kjøretøyet i stand til å komme fram uansett terreng. Ved å sette på ekstra utstyr som passer dine bruksområder, får du et nyttekjøretøy som frakter deg dit du ønsker. Til jakt- og fisketurene kan XTVen brukes til å frakte mye utstyr eller mange mennesker. XTV blir samlingspunkt i pausene. De mange tettsittende dekkene bringer dere fram der du tror det er umulig å forsere. Om man skyter et dyr, er XTV den perfekte transportorgan da den kan frakte tunge dyr over ulendt terreng, samtidig som den har enkel manøvrering.
Bruksområder: Øko-turisme, Forskning, Brannslukking, Søk og redning, Gruvedrift, Utleie, Verktøy, Flom-områder, Terrengkjøring, Passasjertransport, Trekkegenskaper. Fungerer utmerket under alle forhold: Sand, Snø, Vann.
Ved å montere belter på ATV, UTV eller XTV istedet for hjul, oppnår man ekstremt lavt marktrykk fordi vekten blir fordelt over en mye større flate. Ved bruk av belter får kjøretøyene enda bedre grep om underlaget og tar deg enda enklere fram til målet!
Se Erling Sandes modellprogram